Architektury christian thoni

Francúzske mestečko Bonifacio. Foto: Unsplash

 

Cestovanie a stavby patria k hlavným esenciám práce Martina Volčka, technického riaditeľa a konateľa spoločnosti STRABAG Pozemné staviteľstvo. Obdivuje modernú architektúru, ale aj zručnosť starých majstrov. Veľmi zaujímavé však podľa neho bolo aj francúzske mestečko Bonifacio. „Z mora vyzerá, akoby bolo zavesené nad rozbúrenými vodami pod ním,“ hovorí.

 

STRABAGsk PS VolckoMartinČo osobne považujete za výnimočnú, originálnu architektúru? Akými kvalitami musí disponovať stavba, aby vás zaujala?

Osobne to vnímam tak, že originálna architektúra zaujme ľudí na prvý pohľad, avšak výnimočná architektúra je pre mňa spojenie originálnej architektúry s funkčnosťou daného objektu, teda spojenie originality s praktickou využiteľnosťou je pre mňa naj.

K akému typu architektúry či stavieb máte najbližšie?

Na jednej strane ma veľmi fascinujú súčasné stavby v dnešných moderných mestách, no na strane druhej obdivujem architektúru historických budov, ktorá vo mne vždy vyvoláva pocit pokoja a pokory voči starým majstrom.  

Aká konkrétna stavba, mesto či miesto vás v poslednej dobe zaujali?

Z miest, ktoré som mal možnosť navštíviť, veľmi oceňujem modernú architektúru v Singapure alebo v Dubaji, no opäť, ak by som si mal vybrať jedno miesto, vybral by som malé, no nádherné francúzske mestečko Bonifacio nachádzajúce sa na útesoch Stredozemného mora na Korzike, ktoré dýcha historickou architektúrou a z mora vyzerá, akoby bolo zavesené nad rozbúrenými vodami pod ním.

Ak by ste fanúšikom kvalitnej architektúry mali odporučiť navštíviť jedno mesto alebo krajinu, aká by to bola?

Ak ide o modernú architektúru, určite by som odporúčal Singapur, ale inak všetky cesty vedú do Ríma.

 

 

Architektury spencer davis

Foto: Unsplash

 

Ako vnímate súčasnú situáciu v slovenskom stavebníctve? Čo by ste identifikovali ako jeho najaktuálnejšie témy?

Je potrebné povedať, že v ostatných rokoch sme v stavebníctve bojovali s poklesom dopytu zo strany súkromných investorov, ale aj zo strany štátu, ktorý bol spôsobený rôznymi faktormi. Zároveň sme bojovali s nárastom cien stavebných materiálov, no verím, že pokles stavebných prác za posledné roky je pomaly na ústupe a že by sme sa už v budúcom roku mohli dostať konečne k miernemu rastu. Nasvedčuje tomu aj mierne ustálenie, či dokonca pri niektorých materiáloch aj mierny pokles cien stavebných materiálov, ale hlavne nárast tohtoročných tržieb v projektových kanceláriách, ktorých práca by sa v našom segmente mohla výraznejšie prejaviť už v budúcom roku. Zároveň zo strany štátu očakávame spustenie plánu obnovy, kde je určite naším cieľom byť v získavaní týchto zákaziek aktívnym hráčom.

Ktorá slovenská – možno aj menej známa – cesta alebo cyklotrasa patrí podľa vás k najkrajším? 

Vnímam, že Slovensko sa začalo uberať dobrým smerom a neustále vznikajú nové a zaujímavé miesta a trasy pre cyklistov. Osobne preferujem rekreačnú turistiku. S rodinou často trávime čas v Karpatoch, ktoré ponúkajú niekoľko kvalitných cyklotrás, ktoré vám ponúknu neuveriteľné výhľady na okolie, vinohrady, množstvo bufetov a kopec zážitkov aj pre rodiny s deťmi.

Ktoré mesto má podľa vás veľmi dobre vyriešenú a vybudovanú dopravnú infraštruktúru a vybrali by ste ho ako príklad dobrej praxe?

Na túto otázku je ťažké odpovedať jednoznačne, pretože každé väčšie mesto bojuje s nastavením dopravného systému, minimálne v špičkách. Určite majú viac navrch mestá, ktoré disponujú napríklad metrom, ktoré je schopné absorbovať značnú časť cestujúcich v špičke, a tým uvoľniť miesto v prehustenej premávke na nadzemných komunikáciách. Osobne som bol veľmi milo prekvapený nastavením systému dopravy v Singapure, ale aj v Dubaji, ktoré sú úplne bezchybné, ale svojím spôsobom ma celkom zaujal aj dopravný systém New Yorku.

 

Pin It